۰۲۱-۶۶۳۴۲۹۹۸

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

۰۲۱-۶۶۳۴۲۹۹۸

راهنمای کامل پیاده‌سازی یک استراتژی بازاریابی محتوا

پیاده‌سازی یک استراتژی بازاریابی محتوا

استراتژی بازاریابی محتوا فرصت فوق‌العاده‌ای را برای کسب و کارها فراهم می‌کند تا بتوانند وضعیت خود را بهبود ببخشند. با ارائه محتوای ارزشمند و مرتبط به کاربران می‌توانید اعتبار خود را ارتقا دهید و با ایجاد جامعه‌ای از مخاطبان و طرفداران به رشد برند خود کمک کنید. 

با تمام این اوصاف بازاریابی محتوا تنها در ایجاد و توزیع محتوا خلاصه نمی‌شود. در حقیقت استراتژی بازاریابی محتوا رویکرد کلی است که به شما این امکان را می‌دهد که مخاطبان خود را جذب و درگیر کنید تا در نهایت اقدام به سودآوری کنید. 

در این یادداشت به بررسی بازاریابی محتوا و مزیت‌های آن پرداخته‌ایم. به کمک این اطلاعات به درک عمیقی از این بازاریابی و نیاز ایجاد و پیاده‌سازی آن پی خواهید برد. در ادامه با ادتواپ همراه باشید. 

چهار عنصر استراتژی بازاریابی محتوا 

یک استراتژی بازاریابی محتوا برای موفقیت باید دارای چهار عنصر اصلی جایگاه‌یابی برند، گزاره ارزش رسانه‌ی شخصی، پرونده تجاری و طرح راهبردی باشد. اما چرا وجود این عناصر برای بازاریابی محتوا ضروری هستند؟ 

جایگاه‌یابی برند 

بسیار واضح است که جایگاه‌یابی برند و محصول به شما کمک می‌کند تا یک تجربه‌ی به یاد ماندنی برای مخاطب خود ایجاد کنید و از طریق تمام کانال‌های بازاریابی محتوای خود تصویری درست از برندتان ارائه کنید. 

سوال‌های زیر به شما در ایده‌پردازی برای رسیدن به درک درستی از جایگاه برندتان کمک می‌کند. 

  • مخاطب فعلی و بالقوه من چه کسی است؟ 
  • او به دنبال چه نوع تجربه‌ای است؟ 
  • رقبای برتر و برجسته‌ی من برند خود را چگونه به بازار عرضه می‌کنند؟ 
  • ارزش منحصر به فرد برند من چیست؟ 
  • محصول من به حل چه مشکلی کمک می‌کند؟ 
  • چه چیزی می‌تواند برند و محصول من را به گزینه‌ی بهتری نسبت به رقبای من تبدیل کند؟ 
  • چگونه می‌توانم ویژگی‌های برند خود را برجسته کنم؟ 

گزاره ارزش رسانه‌ی شخصی 

برای ایجاد برند خود به عنوان ناشر محتوای معتبر باید ارزش گزاره رسانه متعلق به خود را تعریف کنید. با محتوای خود چه ارزش منحصر به فردی برای مخاطبان خود فراهم می‌کنید؟ چگونه می‌توانید از سایر تولیدکنندگان محتوا متمایز شوید؟ چرا مخاطبان باید کانال‌های محتوای شما را دنبال کنند؟ 

تحقیق درباره‌ی مخاطب خود را شروع کنید تا نوع و جنس اطلاعاتی را که به دنبال آن می‌گردند و منابع مورد علاقه‌ی آن‌ها را شناسایی کنید. سپس استراتژی‌ بازاریابی محتوای رقبا را تجزیه و تحلیل کنید تا به درک درستی از فضای رقابتی برسید. 

اغلب اوقات برندها تمام تمرکز خود را خرج رقبای خود در بازار می‌کنند و به سایر تولیدکنندگان آن‌طور که باید توجه نمی‌کنند. هنگامی که تصمیم می‌گیرید که رسانه‌های تحت مالکیت خود را توسعه دهید باید تمام ناشران را که در حوزه تخصص شما فعالیت می‌کنند به عنوان رقبای بالقوه در نظر بگیرید. از این رو به خاطر داشته باشید که رسانه‌های بدون مارک مانند مجله‌های آنلاین، وبلاگ‌های صنعتی یا کانال‌های ویدیویی اینفلوئنسرها باید بخشی از تحقیقات شما را به منظور رسیدن درک درستی از فضای رقابتی تشکیل دهند. 

نقش پرونده تجاری در بازاریابی محتوا 

ارائه یک ارزش به مخاطبان بخش جدایی‌ناپذیر یک استراتژی محتوای موفق به شمار می‌آید. همچنین بازاریابی محتوا علاوه بر جذب مخاطبان جدید باید بتواند کسب و کار شما را به جلو سوق دهد. 

اهداف تجاری که کسب و کار شما باید به آن‌ها دست پیدا کند را مشخص کنید. علاوه بر این بهتر است مشخص کنید که چگونه بازاریابی محتوا قرار است کسب و کار شما را به این اهداف نزدیک کند. 

به چه تعداد منابعی برای سرمایه‌گذاری در استراتژی بازاریابی محتوای خود نیاز دارید و  انتظار دارید چه نتیجه‌ای از این استراتژی بگیرید؟  

یک پرونده تجاری مستند به شما کمک می‌کند مزایا، هزینه‌ها و خطرات اجرای استراتژی بازاریابی محتوا را برای کسب و کار خود بهتر درک کنید و تصمیم‌گیرندگان را در رابطه با ارزش آن برای کسب و کار متقاعد کنید. 

طرح راهبردی 

تمرکز اصلی یک طرح راهبردی باید اهداف شما و چگونگی دستیابی آن‌ها باشد. این طرح باید به شما کمک کند که در هر مرحله از استراتژی محتوای خود به تمام جوانب فکر کنید. در حقیقت به کمک آن باید تصمیم بگیرید که چه کسی را قرار است جذب کنید، چگونه این محتوا را به دست آن‌ها برسانید و در آخر اینکه چگونه به نتایج مورد نظر خود رسیده و آن‌ها را اندازه‌گیری کنید. 

تمرکز اصلی یک طرح راهبردی باید اهداف شما و چگونگی دستیابی به آن‌ها باشد. یک طرح راهبردی در هر مرحله شما را واردار به اندیشیدن می‌کند. در حقیقت این طرح باید بتواند به شما کمک کنید که تصمیم بگیرید چه کسی را با بازاریابی محتوا جذب کنید، چگونه محتوای خود را به دست آن‌ها برسانید و در نهایت چگونه می‌توانید به اهداف مشخص شده خود نزدیک شوید و آن‌ها را اندازه‌گیری کنید. 

در ادامه باید دید که چگونه می‌توانیم با چند نکته و ابزار مفید یک استراتژی بازاریابی محتوای کارآمد تهیه کنیم که به شما در بهبود وضعیت و افزایش بازدهی کمک کند. 

بیشتر بخوانید: 

خلق یک استراتژی کامل بازاریابی محتوا در ۷ مرحله 

خلق یک استراتژی کامل بازاریابی محتوا

 

برنامه‌ریزی طولانی‌مدت به شما این امکان را می‌هد تا بر اهداف شرکت خود تمرکز کنید، مشکلات و موقعیت‌های سخت پیش‌رو را پیش‌بینی کرده و منابع را به طور موثر تخصیص دهید. طرح این هفت مرحله شما کمک می‌کند تا یک استراتژی بازاریابی محتوا را گام به گام تدوین و اجرا کنید. 

مرحله اول: محتوای موجود خود را ارزیابی کنید 

ارزیابی محتوا می‌تواند به شما کمک کند تا در دنیای تولید انبوه محتوا برجسته باشید. با توجه به این مساله که به طور تقریبی ۱.۶ میلیارد وب‌سایت و بیش از ۷۰ میلیون پست وبلاگ در ماه منتشر می‌شود اطلاعات سطحی زیادی در اختیار مخاطب قرار دارد که می‌تواند روی آن‌ها کلیک کند. ایجاد محتوا بدون درک آنچه که برای مخاطب و برند شما مفید است اتلاف وقت و منابع است. 

برای درک وضعیت محتوای خود ابتدا تمام محتوای موجود خود را جمع‌آوری کرده و مجموعه داده‌ها را تجزیه و تحلیل کنید. چه نوع محتوایی مخاطب شما را جذب می‌کند؟ چه محتوایی بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می‌آورد؟ به چه چیزی برای بهبود نیاز دارید؟ 

مرحله دوم ایجاد استراتژی بازاریابی محتوا: اهداف خود را تعیین کنید 

برای نزدیک شدن به اهداف اطمینان حاصل کنید که هر قسمت از محتوا برای رسیدن به آن اهداف ساخته شده و آن‌ها را با رعایت سلسه مراتب سازماندهی کنید.  

قبل از مشخص کردن اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت به درک درستی از اهداف مربوط به انتظار و ماموریت کلی خود برسید که بازاریابی محتوا می‌تواند در تحقق آن کمک کند. لازم به ذکر است در تمامی مراحل اولویت اهداف بلندمدت اولویت اول شما به شمار می‌آیند. 

به خاطر داشته باشید اهداف بازاریابی محتوای شما باید در دستیابی به اهداف کسب و کار شما نقش داشته و همراه با استراتژی بازاریابی کلی شرکت حرکت کند. 

چارچوب‌های هدف‌گذاری 

اگر چه ممکن است با چارچوب‌های سنتی تعیین هدف راحت‌تر باشد اما انعطاف‌پذیری کلید تعیین معیارهای واقع‌گرایانه است. استفاده از چارچوب واقع‌گرایانه به شما کمک می‌کند در محیطی که به طور دائم و سریع در حال تغییر است چابک‌تر عمل کنید. 

  • اهداف شما از نظر ویژگی بارز به‌صورت زیر ارزیابی می‌شوند: 
  • مشارکتی: اهداف شما تشویق به کار گروهی می‌کنند. 
  • محدود: اهداف شما از نظر دامنه و زمان محدود هستند. 
  • احساسی: آن‌ها به شما انگیزه می‌دهند. 
  • قابل تقدیر: اهداف شما به اهداف خرد تقسیم می‌شوند. 
  • قابل اصلاح: با توجه به شرایط و نیازها می‌توان آن‌ها را بازتعریف کرد. 

برای افزایش شانس موفقیت می‌توانید از تکنیک‌های زیر استفاده کنید: 

  • هر هدف را به عنوان یک چالش در نظر بگیرید. 
  • ۳ تا ۴ نتیجه را با هدف تعریف کنید. 
  • اهداف خود را از نظر موفقیت در دستیابی از ۰ تا ۱۰۰ درصد اندازه‌گیری کنید. (شاخص پیشرفت) 
  • اهداف خود را مشترک و شفاف تعیین کنید. 
  • اهداف را با توجه به شرایط جدید ارزیابی کنید. 
  • اهدافی را که با مسیر شما هم‌خوانی ندارند کنار بگذارید 

اگر چه با استفاده از این روش می‌توانید به هر نتیجه‌ی جاه‌طلبانه‌ای برسید اما یک حداقلی برای میزان موفقیت خود تعیین کنید. 

شاخص پیشرفت شما به هر یک از اعضای تیم اجازه می‌دهد تا چگونگی دستیابی و درک فعالیت‌هایی که برای نزدیک شدن به اهداف باید انجام دهد آسان شود. 

مرحله سوم: مشخص کردن مخاطب 

یافتن مخاطب و جلب توجه او با استفاده از قطعاتی به نام محتوا رمز موفقیت در بازاریابی محتوا است. برای این کار باید سبک زندگی، نگرانی‌ها، مشکلات و نیازهای آن‌ها را به خوبی درک کنید. 

ایجاد شخصیت‌های خریدار در بازاریابی محتوا بسیار مهم است اما به خاطر داشته باشید که مخاطبان شما تنها از خریداران تشکیل نمی‌شود. مخاطبان شامل افرادی می‌شوند که مدت‌ها قبل از اینکه قصد خرید داشته باشند با برند شما ارتباط برقرار کرده‌اند. ارائه محتوا برای جذب مشتریان قبل از وارد کردن آن‌ها به مسیر منتهی به خرید ضروری است. 

‌رد بول (Red Bull) یک نمونه‌ی عالی از برندی است که برای مخاطبان خود و نه خریداران محتوا خلق می‌کند. رسانه‌ی متعلق به Red Bull بر روی محصول خود تمرکز نمی‌کند. آن‌ها به موضوعاتی که مخاطب به آن علاقه دارد مانند ورزش‌های هیجان‌انگیز و ماجراجویی‌ها می‌پردازند.  پرداختن به این موضوع این حس را القا می‌کند که مشتری چیزی فراتر از خریدن یک نوشیدنی ارزش دارد. 

رد بول یک رسانه است که در زمینه‌ی فروش نوشیدنی هم فعالیت می‌کند. 

نقشه‌ی همدلی 

نقشه همدلی ابزاری است که به کمک آن می‌توانید به درک بهتری از مخاطب هدف برسید. 

نقشه همدلی مبتنی بر یک رویکرد جامع است. با اتخاذ دیدگاه مشتریان خود می‌توانید عقب‌نشینی کرده و تجربه آن‌ها را بر اساس آنچه آن‌ها فکر می‌کنند، احساس می‌کنند، می‌بینند یا می‌شنوند بهبود ببخشید. 

 در حقیقت شما باید خود را جای مخاطب بگذارید و دلیل استفاده کردن او از محصول را پیدا کنید. علاوه بر این تلاش کنید کارهایی را که یک مشتری برای رسیدن به محصول شما انجام می‌دهد را شناسایی کنید. برای پیدا کردن یک درک اولیه از این موضوع سعی کنید جمله‌ی زیر را تکمیل کنید: 

وقتی من… به همین دلیل می‌خواهم… بنابراین می‌توانم… 

مشکل مخاطب: وقتی من… 

راه‌حلی است که می‌توانید به او ارائه دهید: به همین دلیل من می‌خواهم… 

نیاز احتمالی مخاطب: بنابراین من می‌توانم… 

برای مثال به جمله‌ی زیر دقت کنید: 

وقتی من کار می‌کنم زمان زیادی را صرف به پایان رساندن وظایف روزانه‌ی خود می‌کنم به همین دلیل می‌خواهم ابزاری برای بهبود مدیریت زمان خود پیدا کن م بنابراین می‌توانم زمان بیشتری را در کنار خانواده‌ام باشم. 

به محض پیدا کردن شناخت از مشکل، راه‌حل و نتیجه‌ی مورد نظر مشتری می‌توانید محتوای جذابی  را خلق کنید که تازه‌واردان را به مخاطب اصلی برند خود تبدیل کند. 

مرحله چهارم خلق استراتژی بازاریابی محتوا: تدوین برنامه‌ی تحریریه 

تدوین برنامه‌ی تحریریه

برنامه‌ریزی برای محتوا به شما این امکان را می‌دهد که منابع خود را به طور مناسب تخصیص دهید و با تحلیل و بررسی دقیق ببینید که کدام جریان‌های کاری بیش از آنچه که انتظار می‌رود طولانی‌تر می‌شوند و انتظارات خود را بر این اساس تنظیم کنید. 

اولویت بندی فعالیت‌ها 

یکی از عناصر اساسی برنامه‌ریزی کارآمد اولویت‌بندی است. اگر اقدامات خود را برنامهریزی کنید می‌توانید مهم‌ترین کارهایی را که باید انجام دهید یا مواردی را که به راحتی می‌توانید آزمایش کنید شناسایی کنید. با این کار می‌توانید از استراتژی بازاریابی محتوا در برابر شکست‌های بزرگ محافظت کنید. علاوه بر این فرصت‌هایی برای آزمایش پیدا کنید که منجر به تقویت نتایج نهایی شما شود. 

موضوعات مرتبط را پیدا کنید 

برای شروع و برای جذب مخاطب باید مباحث مورد علاقه‌ی آن‌ها را کشف کنید. از ابزارهایی مانند ابزار Topic Research می‌توانید برای شناسایی نیازها و سوال‌های مخاطبان خود استفاده کنید. این ابزارها برای درک درست خواسته‌های مخاطبان ایده‌های کافی را در اختیار شما می‌گذارند. 

به محض تعیین موضوعات مناسب و مرتبط برای قرار دادن می‌توانید آن‌ها را در تقویم محتوای خود قرار دهید تا پیگیری و رهگیری آن‌ها در آینده راحت‌تر شود و از فراموش شدن موضوعات جلوگیری کنید. 

برای نظم بخشیدن به کارها از یک تقویم تحریریه استفاده کنید 

تقویم‌ محتوا این امکان را فراهم می‌کند که هنگام ایجاد، انتشار و تجزیه و تحلیل محتوا روند پیشرفت را کنترل کرده و ارتباطات را بین اعضای مختلف تیم ساده کنید. 

شما می‌توانید وظایف را در این تقویم تعریف و هر کدام از آن‌ها را به افراد خاص اختصاص دهید. علاوه بر این برای انجام هر کدام از وظایف تعریف شده مهلت تعیین کنید. این تقویم به شما کمک می‌کند که علاوه بر کنترل تمام اعضا میزان ارتباطات رفت و برگشتی درباره‌ی موضوع پروژه‌ها را کاهش دهید. 

مرحله پنجم ایجاد استراتژی بازاریابی محتوا: برای تولید محتوا برنامه‌ریزی کنید 

در بازاریابی محتوا قبل از شروع فرآیند تولید محتوا، به هدف هر قطعه قبل از ایجاد آن فکر کنید. اطمینان حاصل کنید که محتوای شما با پشتیبانی از انتظارهایتان در هر مرحله از سفر مخاطب در نهایت منجر به یک رابطه طولانی‌مدت بین مخاطب و برند شما شود. 

مرحله آگاهی 

این مرحله از سفر مخاطب در سطوح بالای قیف بازاریابی محتوا قرار دارد که حول آگاهی مخاطب از مشکلات و نیازهای خود می‌چرخد. محتوایی می‌تواند این مرحله از سفر مخاطب را پوشش دهد که بتواند داستان برند شما را تعریف کند، آموزش مخاطب را به عهده بگیرد، او را آگاه یا سرگرم کند. 

مرحله توجه 

بدیهی است که سفر یک مخاطب در مرحله آگاهی خلاصه نمی‌شود. در مرحله بعدی مخاطب می‌خواهد اطلاعات بیشتری کسب کند. به او کمک کنید تا بفهمد چرا برای غلبه بر مسئله پیش روی خود به کمک نیاز دارد. او را به کمک  چگونگی حل مشکلات مشابه دیگران در گذشته راهنمایی کند. علاوه بر این درباره‌ی ضرورت پیگیری مراحل با او صحبت کنید. 

مرحله تصمیم‌گیری 

این مرحله از بازاریابی محتوا به منظور مشخص شدن پاسخ این سوال که چرا شما بهترین گزینه برای کمک به مخاطب هستید طراحی شده است.  

مطالعات موردی، بررسی مشتری و تجزیه و تحلیل خاص کارهایی که در گذشته انجام داده‌اید می‌تواند در این مرحله مفید باشد زیرا مخاطب شما را به طور مستقیم با سایر رقبا مقایسه می‌کند. 

مرحله نگهداری 

روش‌های مختلف برای استفاده بیشتر از محصول یا خدمات خود و همچنین روش‌های حل مسائل مشترک و ویژگی‌های جدید را در این مرحله به نمایش بگذارید. پیش‌بینی سوال‌هایی که مخاطب خواهد پرسید که از ناامید شدن او جلوگیری می‌کند. 

مرحله دفاع کردن 

این مرحله قطعه‌ای از پازل بازاریابی محتوا به حساب می‌آید که بخش‌هایی از برند شما را برجسته می‌کند تا مخاطب را به یک مبلغ برای برندتان تبدیل کند. این ممکن است شامل بخش‌هایی باشد که ارزش‌های شرکت شما، تلاش برای بازپرداخت یا اعضای مهم تیم شما را برجسته می‌کند.  

متنوع کردن محتوا 

ترکیبی متنوع از انواع محتوا را در برنامه خود بگنجانید تا بتوانید افراد مختلف را جذب کنید.  

اگر منابع محدودی برای خلق محتوا در اختیار دارید در این بخش سه نکته بیان شده است که می‌تواند به شما در تولید بیشتر محتوا کمک کند: 

  • تولید محتوا بر اساس اصول سئو 

۳۵ درصد کل بازدید وب‌سایت ناشی از جستجوی ارگانیک است. به همین دلیل توجه به اصول سيو در تولید هر یک از مطالب ضروری است. پس از ایجاد محتوا می‌توانید از ابزارهای آنلاین برای بهینه‌سازی محتوای خود استفاده کنید. 

  • بازآفرینی محتوا 

به محض انتشار یک محتوا شما می‌توانید آن را برای خوانندگان جدیدی که ممکن است قالب دیگری را ترجیح بدهند بازنویسی کنید. روش‌های آسانی برای بازآفرینی محتوا وجود دارد که عبارتند از: 

  • مقاله را به اینفوگرافیک یا ویدیو تبدیل کنید. 
  • یک مقاله یا فیلم طولانی را به قطعه‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و آن‌ها را به‌صورت یک مجموعه منتشر کنید. 
  • برای ایجاد یک مقاله‌ی بلند می‌توانید از ترکیب مطالب کوتاه بهره ببرید. 
  • تصاویر حاوی اطلاعات مفید برای به اشتراک گذاشتن در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کنید. 
  • از محتواهای تولید شده توسط کاربران استفاده کنید 

محتوای تولید شده توسط کاربر را در روایت خود بگنجانید تا به رشد اعتبار شما نزد مخاطبان کمک کند. نقدها و بررسی‌ها، نظرها، عکس‌ها و فیلم‌ها از مواردی هستند که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. علاوه بر این جمع‌آوری و به اشتراک‌گذاری این مطالب بسیار راحت است و می‌تواند منجر به صرفه‌جویی در وقت شود. 

بیشتر بخوانید: 

توزیع محتوا

مرحله ششم: برنامه‌ریزی برای توزیع محتوا 

یکی از عناصر اصلی استراتژی بازاریابی محتوا رشد و توسعه رسانه‌های شخصی است. رسانه‌های پولی هم به نوبه خود از عناصر تاثیرگذار استراتژی توزیع محتوا به حساب می‌آیند. 

در این بخش خواهید دید که چگونه رسانه‌های شخصی و پولی می‌توانند در کنار هم با یکدیگر در خدمت اهداف شما عمل کنند. 

اومنی‌چنل 

ارائه ارتباطات اومنی‌چنل به مخاطب بهترین راه برای کمک به زنده نگه داشتن برند خود در راس ذهن آن‌ها به شمار می‌آید. با همسوسازی پیام‌های برند و اهداف در چندین کانال مخاطبان شما می‌توانند تصویری واضح از اینکه شما چه هستید و می‌توانید چه چیزی ارائه دهید به دست آورند. 

شناسایی کانال‌های مرتبط 

منابع باید به سمت کانال‌هایی بروند که مخاطبان شما بیشتر وقت خود در آن‌ها می‌گذرانند تا محتوای شما بیشترین شانس دیده شدن را داشته باشد. 

تجزیه و تحلیل و آمارهای شبکه‌های اجتماعی می‌تواند تعیین کند که کدام کانال برای جذب مخاطب خود بهتر عمل می‌کند و کدام یک از کانال‌ها به غیر از هدر دادن بودجه‌ی شما سودی ندارند. 

برای مثال پینترست می‌تواند به شما در توزیع محتوای بصری مانند اینفوگرافیک و هدایت مخاطب به سمت شما کمک کند. اینستاگرام همچنین مکانی عالی برای بیان یک داستان بصری است که هویت برند شما را توسعه می‌دهد. این پلت‌فرم بیش از پیش می‌تواند در حوزه‌های سلامت و زیبایی، مسافرت و سبک زندگی به خوبی عمل کند. 

با استفاده از تحقیقاتی که گردآوری کرده‌اید می‌توانید تعیین کنید که مخاطب هدف شما در کدام محل بیش از سایر کانال‌ها ممکن است محتوای شما را مشاهده و مصرف کند. 

ارسال خودکار 

ایجاد یک تجربه‌ی کاربری یکپارچه در کانال‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی وقت‌گیر به نظر می‌رسد. برای ذخیره‌ی زمان و اطمینان حاصل کردن از دقت در زمان‌بندی به راحتی می‌توانید ارسال محتوا به چند شبکه‌ اجتماعی مختلف را خودکار کنید. 

به کمک ابزارهای آنلاین شما قادر خواهید بود که پیش از موعد مقرر برنامه‌ریزی کنید که در زمان‌هایی که محتوای شما از شانس بیشتری برای مشاهده شدن و تعامل برخوردار است آن را در شبکه‌های اجتماعی انتخاب شده به اشتراک بگذارید. 

مرحله هفتم خلق استراتژی بازاریابی محتوا: عملکرد خود را تجزیه و تحلیل کنید 

تجزیه و تحلیل عملکرد شما بهترین راه برای درک این مساله است که مخاطب شما با چه نوع محتوایی ارتباط برقرار می‌کند. سپس تعیین این موضوع که قطعات بعدی به چه شکلی تولید شوند. 

معیارهای سنجش یک استراتژی بازاریابی محتوا به چهار دسته تقسیم می‌شوند: 

  • رفتار کاربر: بازدیدکنندگان منحصر به فرد، تعداد صفحات مشاهده شده توسط کاربر در هر دوره و نرخ خروج از سایت 
  • تعامل: پسندیدن محتوا، اشتراک‌گذاری، نظرات و اشاره کردن به محتوا 
  • نتایج سئو: ترافیک ارگانیک،  زمان توقف و بک‌لینک 
  • درآمد شرکت: تعداد مخاطبان راغب، مخاطبان راغب موجود تحت تاثیر و نرخ تبدیل 

از ابزارهای آنلاین می‌توانید برای تجزیه و تحیلیل و سنجش عملکرد بازاریابی محتوا و قیف خود استفاده کنید تا تاثیر بخش‌های مختلف را در نرخ تبدیل کشف کنید. تجزیه و تحلیل  علاوه بر بهینه‌سازی به شما کمک می‌کند تا بدانید چه نوع محتوایی منجر به جذب مخاطب مورد نظر شما می‌شود. 

جمع‌بندی 

اگر چه روش‌های ارائه محتوا با توجه به انتظارها و نیازها به طور مداوم در حال تغییر است اما اصول اصلی بازاریابی محتوا ثابت مانده‌اند. 

این که تازه بازاریابی محتوای خود را شروع کرده‌اید یا مدتی است که یک روش مشخص استفاده می‌کنید بد نیست که استراتژی بازاریابی محتوا را یک بار دیگر بررسی و ارزیابی کنید تا مطمئن شوید که این استراتژی به روز، کارآمد و جذاب باشد. 

علاوه بر این استراتژی شما باید در خدمت اهداف از پیش تعیین شده و در راستای جذب مخاطب و تبدیل او به یک مشتری راغب و وفادار باشد. فراموش نکنید که نباید به مخاطب خود تنها به چشم یک خریدار نگاه کنید تا بتوانید احترام و وفاداری او را به دست بیاورید. 

شما می‌توانید با کارشناسان ما در زمینه‌ی پیاده‌سازی استراتژی بازاریابی محتوای خود در تماس باشید تا با کسب مشاوره و جمع‌اوری اطلاعات مورد نیازتان بتوانید بازدهی کسب و کار خود را بیش از پیش افزایش بدهید.