۰۲۱-۶۶۳۴۲۹۹۸

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

۰۲۱-۶۶۳۴۲۹۹۸

تاثیر ویروس کرونا در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی؛ 10 کاری که باید انجام دهید

تاثیر ویروس کرونا بر روی بازاریابی شبکه های اجتماعی

ویروس کرونا بر تمام جنبه‌های زندگی ما تاثیر گذاشته است. همه چیز از نحوه گذراندن اوقات فراغت و تحقیق و خرید محصولات گرفته تا نحوه تبلیغات محصولات یا خدمات و دستخوش تغییر شده است.

پس از شیوع ویروس کرونا تغییرات زیادی در دنیای بازاریابی شبکه های اجتماعی رخ داده است. بر اساس نتایج یک پرسش‌نامه هزینه‌هایی که کسب و کارها صرف شبکه‌های اجتماعی می‌کنند ۷۴ درصد افزایش یافته است. از طرف دیگر این نتایج نشان می‌دهند که بودجه‌ی کمتری نسبت به گذشته به کانال‌های تبلیغاتی سنتی اختصاص داده می‌شود. این پرسش‌نامه به خوبی نشان می‌دهد که کسب و کارهای مختلف به اهمیت و حیاتی بودن بازاریابی شبکه‌های اجتماعی پس از همه‌گیری کرونا پی برده‌اند.  

در این یادداشت ابتدا به برخی از تاثیرات عمده ویروس کرونا در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و سپس به آنچه که می‌توانید برای سازگار کردن کسب و کار خود با شرایط انجام دهید می‌پردازیم. این به شما کمک می‌کند تا کشتی کسب و کار خود را به خوبی از این طوفان بگذرانید. در ادامه با ادتواپ همراه باشید. 

مردم وقت بیشتری را در فضای مجازی می‌گذارند و به طور منظم از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند 

ساده است! پس از شیوع ویروس کرونا مردم زمان بیشتری را در خانه سپری می‌کنند. آن‌ها برای گذراندن وقت خود به استفاده از اینترنت روی آوردند. این مساله منجر به افزایش غیرمنتظره نرخ تعامل شبکه‌های اجتماعی شد. 

بر اساس گزارش‌های منتشر شده فعالیت حدود ۵۰ درصد کاربران در شبکه‌های اجتماعی نسبت به قبل از شیوع ویروس کرونا شدت پیدا کرده است. علاوه بر این متوسط زمان استفاده از اینترنت تلفن همراه در یک روز پس از همه‌گیری کرونا یک ساعت افزایش پیدا کرده است. 

تا اینجای کار حدود ۳/۲۳ میلیارد نفر از کاربران اینترنت حداقل یک بار در ماه از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. این رقم ۸۰ درصد از کل کاربران اینترنت را تشکیل می‌دهد. 

کاربران بیشتری نسبت به گذشته با تبلیغات آنلاین ارتباط برقرار می‌کنند 

از آنجایی که پس از شیوع ویروس کرونا افراد بیشتری نسبت به گذشته زمان خود را صرف شبکه‌های اجتماعی و تلفن‌های همراه می‌کنند نرخ تعامل تبلیغات آنلاین و تبلیغات موبایلی به شدت افزایش پیدا کرده است. بر اساس یکی از گزارش‌های منتشر شده پس از شیوع این ویروس نرخ تعامل تبلیغات آنلاین بیش از ۱۵ درصد افزایش یافته است. 

علاوه بر این ایمپرشن شبکه‌های اجتماعی در مقایسه با سال قبل ۲۰ درصد افزایش یافته است. این بدان معنا است که کاربران بیشتری در شبکه‌های اجتماعی تبلیغات آنلاین را مشاهده می‌کنند. این گزارش نشان می‌دهد که این افزایش بیش از هر چیزی ناشی از افزایش تبلیغات ویدیویی و همچنین تبلیغات آنلاین در استوری‌ها است. 

 مردم بیشتری نسبت به گذشته به اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی روی آوردند 

علاوه بر افزایش فعالیت‌ کاربران در شبکه‌های اجتماعی و مشاهده‌ی تبلیغات موبایلی تعداد کاربرانی که اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی و محتوای آن‌ها را دنبال می‌کنند نیز افزایش پیدا کرده است. محدودیت‌های کرونایی باعث کاهش همنشینی افراد با یکدیگر شده است. از این رو برای رفع این نیاز کاربران بیشتری به اینفلوئنسرها و حضور فعال در بخش نظرات پست‌های آن‌ها روی آورده‌اند.  

آیا پس از شیوع ویروس کرونا می‌توان با همان استراتژی‌های قبلی پیش رفت؟ بدون شک خیر.

خرید آنلاین

این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا مردم بیشتری مایحتاج خود را به صورت آنلاین خریداری می‌کنند. البته همه چیز در مایحتاج روزانه خلاصه نمی‌شود و ما شاهد افزایش میل کاربران به خرید آنلاین انواع محصولات یا خدمات از جمله لوازم خانه و بیمه هستیم. 

در بحران کنونی اکثر مردم برای دوری از مناطق شلوغ و انتظار در صف‌ها ترجیح می‌دهند که خریدهای خود را به صورت آنلاین انجام دهند. این امر به نوبه خود باعث گسترش تجارت الکترونیک در اغلب زمینه‌ها شده است. آمارها حاکی از این است که فروش آنلاین نسبت به مدت مشابه در سال‌های قبل ۱۵.۲ درصد افزایش پیدا کرده است. 

حال سوالی اینجا مطرح می‌شود که برای زنده ماندن در این طوفان و سازگاری با تغییرات رخ داده در دنیای بازاریابی چه می‌توان کرد؟ آیا پس از شیوع ویروس کرونا می‌توان با همان استراتژی‌های قبلی پیش رفت؟ بدون شک خیر. در ادامه به بررسی کارهایی که باید برای تطبیق پیدا کردن با شرایط انجام دهید می‌پردازیم. 

۱. تحقیق و آزمایش 

اگر چه مدیران ارشد بازاریابی پس از شیوع ویروس کرونا برای جلوگیری از شکست کسب و کارهای خود دست به ابتکارات مختلفی زدند اما نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که آن‌ها ایده‌های خود را در پلت‌فرم‌های مختلف امتحان نکرده‌اند. در حقیقت آن‌ها برای پی بردن به تاثیر اقدامات بازاریابی خود هیچ کاری نکرده‌اند. تنها حدود ۳۰ درصد از آن‌ها اذعان داشته‌اند که بودجه‌ی مشخصی را به تحقیق و آزمایش اختصاص داده‌اند.  

این آمار و ارقام نشان می‌دهد که بازاریابان بدون اینکه استراتژی‌های جدید خود را درک کنند آن‌ها را پیاده‌سازی کرده‌اند. شاید به نتایج خوبی هم رسیده باشند اما آیا به نظر شما اینگونه عمل کردن همیشه نتایج درخشانی برای شما به ارمغان می‌آورد؟ خیر.  

شبکه‌های اجتماعی فرصت‌ بسیار عالی برای آزمایش استراتژی‌های جدید بازاریابی و تبلیغاتی، پیام‌های جدید و دریافت مستقیم بازخورد از مخاطبان هدف که از قضا قابل اندازه‌گیری است فراهم می‌کند. در حقیقت شما باید از این پلت‌فرم‌ها برای یادگیری و درک مخاطب هدف خود استفاده کنید. 

۲. کانال‌ها و ویژگی‌های جدید شبکه‌های اجتماعی موجود 

شما به عنوان صاحب یک کسب و کار یا یک بازاریاب باید همیشه از ویژگی‌ها و تغییرات جدید پلت‌فرم‌های مختلف آگاه باشید. به عنوان مثال Reel که در تابستان گذشته توسط اینستاگرام معرفی شد یک کانال جدید برای ارائه‌ی محتوای ویدیویی به شمار می‌آید. گیفت‌ کارت‌های فیس‌بوک که اوایل امسال معرفی شدند یکی دیگر از تغییراتی است که به تازگی رخ داده است. 

این تغییرات و ویژگی‌های جدید فرصت‌های نابی برای ایجاد ارتباط با مخاطب هدف فراهم می‌کنند یک استراتژی بازاریابی شبکه‌ اجتماعی قدرتمند باید بتواند ویژگی‌ها و کانال‌های جدید را شناسایی کند و در کمترین زمان ممکن به تولید محتوا برای آن‌ها بپردازد. شما باید هنگامیکه مخاطب هدفتان به دنبال کشف ویژگی‌های جدید و یادگیری آن‌ها است کنار او باشید. 

۳. ادغام استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی با استراتژی بازاریابی کلی 

آمارها و شواهد نشان می‌دهند که استراتژی‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به خوبی با استراتژی‌های کلی کسب و کارها ادغام نشده است. برای افزایش بازدهی استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی باید در خدمت اهداف کلی کسب و کارتان باشید. از آنجایی که شبکه‌های اجتماعی پس از شیوع ویروس کرونا پیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است باید با استراتژی بازاریابی کلی کسب و کار یکپارچه شود.  

به دلیل اینکه شبکه‌های اجتماعی چراغ‌های کنونی مسیر موفقیت کسب و کار به شمار می‌آیند باید مطمئن شوید که استراتژی‌های شبکه‌های اجتماعی شما به طور کامل با استراتژی‌های بازاریابی هماهنگ است تا از مزیت‌های حاصل از این هم‌افزایی بهره ببرید. در حقیقت علاوه بر اختصاص دادن بودجه‌ی بیشتر به شبکه‌های اجتماعی باید فعالیت‌های شما بیشتر در راستای مسیر کلی کسب و کارتان باشد. 

بیشتر بخوانید: 

۴. سرمایه‌گذاری روی استعدادها 

همانطور که پیش از این اشاره شد بخش زیادی از بودجه بازاریابی پس از شیوع کرونا باید به بازاریابی شبکه‌های اجتماعی اختصاص داده شود. از این رو تولیدکننده محتوا، کپی‌رایتر، طراح گرافیک و نماینده خدمات مشتری شما باید از بین استعدادها و افراد خلاق انتخاب شوند.  

برای افزایش اثربخشی استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی خود پس از شیوع ویروس کرونا باید با دقت بسیار زیادی افراد را برای این موقعیت‌های کلیدی و حیاتی انتخاب کنید. یک فرد بی‌تجربه که واجد شرایط نیست نه تنها نمی‌تواند تاثیر مثبت داشته باشد بلکه باعث می‌شود که برندتان در معرض آسیب قرار بگیرد. 

۵. استفاده از قدرت اینفلوئنسرها  

همانطور که پیش از این اشاره شد این روزها نمی‌توان نقش مهم اینفلوئنسرها را در موفقیت کسب و کارها نادیده گرفت. آمارها نشان می‌دهند کسب و کارها پس از شیوع کرونا بودجه‌ی بیشتری نسبت به گذشته برای اینفلوئنسر مارکتینگ در نظر می‌گیرند. پیش‌بینی می‌شود تا سه سال آینده ۱۲.۷ درصد بودجه به اینفلوئنسرها اختصاص پیدا کند. 

با توجه به این مساله که استفاده از اینترنت پس از شیوع ویروس کرونا به شدت افزایش پیدا کرده است اینفلوئنسرها نقش مهمی در جذب مخاطبان هدف و ایجاد رابطه با آن‌ها ایفا می‌کنند. اینفلوئنسرها یکی از راه‌های عالی برای ایجاد اعتماد و رابطه با فالوورها به حساب می‌آیند. این فالوورها می‌توانند در نهایت به مشتری و حتی مدافع برندتان تبدیل شوند. 

شما همچنین می‌توانید درباره‌ی به‌‌روزرسانی محصولات و دریافت بازخورد درباره‌ی محصولات و خدمات خود با اینفلوئنسرها صحبت کنید. برای رشد و توسعه کسب و کار خود به ایده‌ها و پیشنهادهای آن‌ها توجه کنید. آن‌ها می‌توانند در افزایش آگاهی از برند و اثربخشی استراتژی بازاریابی به شما کمک کنند.  

اعتماد پایه و اساس هر رابطه‌ای است. 

۶. انتخاب پلتفرم مناسب و توجه به مسئولیت اجتماعی   

فعالیت در شبکه اجتماعی غیرمناسب و غیرمرتبط به غیر از هدر رفتن منابع هیچ نتیجه‌ای برای شما در پی نخواهد داشت. در حقیقت انتخاب پلت‌فرم بر اساس اینکه فعالیت شما چه تاثیری در احساس و بینیش مخاطب هدف می‌گذارد ضروری است.  

اعتماد پایه و اساس هر رابطه‌ای است. رابطه‌ی شما با مخاطبانتان هم از این قاعده مستثنی نیست. نتایج نظرسنجی‌ها هم نشان می‌دهند که اعتماد به برند از قیمت پایین، کیفیت محصول و حتی نوآوری برای مصرف‌کنندگان اهمیت بیشتری دارد. 

سیاست‌های کسب و کار شما در زمینه‌ی فعالیتتان در شبکه‌های اجتماعی نباید باعث تضعیف اعتماد شکل گرفته بین شما و مخاطبان هدفتان شود. به خاطر داشته باشید که پس از شیوع ویروس کرونا فعالیت‌های شما از رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی گرفته تا مراقبت از کارمندان خود در این روزهای دشوار زیر ذره‌بین است. 

کاهش اصطکاک بین شبکه های اجتماعی وسایت

۷. کاهش اصطکاک بین شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت 

برای افزایش اثربخشی استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی خود پس از شیوع ویروس کرونا باید مسیر انتقال مشتری از شبکه‌های اجتماعی به وب‌سایت‌ خود را هموار کنید. تجربه بد کاربر در این زمینه می‌تواند منجر به از دست دادن فرصت فروش شود. 

از این رو تیم شبکه‌های اجتماعی شما باید برای جلوگیری از پیش آمدن تجربه بد، مدام با تیم طراحی و توسعه شما در ارتباط باشد تا امنیت سفر مشتری از اپلیکیشن تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی به وب‌سایتتان تضمین شود. 

بیشتر بخوانید: 

۸. وفق دادن محتوای خلاقانه و گیرا  با شرایط روز 

برای کسب موفقیت چاره‌ای به غیر از تولید محتوای مرتبط با شرایط پس از شیوع ویروس کرونا ندارید. به عنوان مثال پست شما در شبکه‌های اجتماعی که در آن تعداد زیادی از افراد بدون رعایت فاصله‌گذاری در کنار هم نشسته‌اند می‌تواند باعث وارد شدن آسیب جدی به اعتبار برندتان شود.  

در سوی دیگر بسیاری از مصرف‌کنندگان از محتویات حول محور کرونا خسته شده‌اند. برای برقراری ارتباط با فالوورهای خود بین محتواهای خود تعادل برقرار کنید. 

از آنجایی که همه‌گیری کرونا کاربران را وادار کرده است تا زمان بیشتری را در فضای مجازی صرف کنند، شبکه‌های اجتماعی به یک بخش حیاتی از پازل بازاریابی تبدیل شده است. مهم نیست که برند شما پیش از شیوع ویروس کرونا فعالیت خود را آغاز کرده یا قرار است به تازگی کسب و کار خود را راه‌اندازی کنید زیرا بدون ایجاد رابطه بین برند و مشتری هدف نمی‌توانید دوام بیاورید. از این رو با شناسایی نیاز مشتریان هدف خود محتوای در خور و مرتبط تولید کنید. 

روی کیفیت پست‌های خود بیشتر وقت بگذارید تا مطمئن شوید که نیازهای مخاطبان خود را برآورده می‌کنید. در انتهای محتوا از آن‌ها دعوت کنید تا عملی مشخص را انجام دهند. آن‌ها باید بدانند شما انتظار دارید چه کاری انجام دهند. 

شبکه‌های اجتماعی پس از شیوع ویروس کرونا به مکان‌های عالی برای تبلیغ محصولات یا خدمات شما تبدیل شده‌اند.

۹. استفاده از تبلیغات موبایلی 

پس از شیوع ویروس کرونا تبلیغات موبایلی توانستند به خوبی نگاه‌های کاربران را به خود جلب کنند. همانطور که اشاره شد کاربران نسبت به سایر اشکال تبلیغاتی از این تبلیغات بیشتر استقبال می‌کنند.  

برای افزایش نرخ کلیک تبلیغات موبایلی خود به یک کپی جذاب و عناصر بصری چشمگیر نیاز دارید. سعی کنید به سمت ایجاد تبلیغات تعاملی بروید. برای افزایش اثربخشی تبلیغات موبایلی خود بهتر است چند طرح مختلف را امتحان کنید تا به بهترین گزینه برسید. در واقع شما برای کسب موفقیت باید بدانید چه نوع تبلیغی مناسب کسب و کارتان است. 

۱۰. پست‌ها و تبلیغات ویدیویی 

یکی از راه‌های عالی برای افزایش بازدهی استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی پس از شیوع ویروس کرونا استفاده از پست‌ها و تبلیغات ویدیویی است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده گنجاندن ویدیوها در تبلیغات می‌تواند تا ۸۰ درصد نرخ تبدیل شما را افزایش دهد.  

هنگام تهیه پست و تبلیغ ویدیویی به این نکته دقت کنید که آن‌ها باید کوتاه اما جالب باشند. 

از مزیت‌های شبکه‌های اجتماعی پس از شیوع ویروس کرونا بهره ببرید 

از آنجایی که کاربران پس از همه‌گیری کرونا زمان بیشتری را صرف شبکه‌های اجتماعی می‌کنند آن‌ها به مکان‌های عالی برای تبلیغ محصولات یا خدمات شما تبدیل شده‌اند.  

علاوه بر این شما می‌توانید با کمک شبکه‌های اجتماعی نظرها و پیشنهادهای مشتریان را مستقیم از زبان خودشان بشنوید. این به شما کمک می‌کند نقاط ضعف خود را شناسایی کنید و برای افزایش بازدهی خود آن‌ها را بهبود ببخشید.  

پس از شیوع ویروس کرونا شبکه‌های اجتماعی نقش زیادی در افزایش آگاهی از برند، افزایش ترافیک ورودی، بهبود رضایت مشتری و افزایش نرخ تبدیل ایفا می‌کنند. نادیده گرفتن آن‌ها می‌تواند منجر به غرق شدن کشتی کسب و کار شما در این طوفان شود. 

به خاطر داشته باشید که توجه به تغییرات رفتار کاربران و سازگار شدن با آن‌ها نه تنها به شما کمک می‌کند تا در این شرایط دوام بیاورد بلکه ممکن است منجر به پیشرفت کسب و کارتان هم شود.  

بیشتر بخوانید:



شما می‌توانید از خدمات مدیریت شبکه‌های اجتماعی و تولید محتوا برای دستیابی به اهدافتان استفاده کنید و کارشناسان ما در تیم ادتواپ می‌توانند به شما در تدوین استراتژی بازاریابی کمک کنند. کافی است با ما تماس بگیرید!