۰۲۱-۶۶۳۴۲۹۹۸

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

۰۲۱-۶۶۳۴۲۹۹۸

گوگل ادز چیست و چه مزیت‌هایی دارد

گوگل ادز چیست و چه مزیت‌هایی دارد

گوگل ادز پلت‌فرم تبلیغاتی گوگل به شمار می‌آید که میلیون‌ها کسب و کار کوچک و بزرگ در سراسر جهان از آن برای نمایش تبلیغات خود استفاده می‌کنند. 

گوگل تخمین می‌زند که این پلت‌فرم حتی با صرف تنها ۱۰ تا ۵۰ دلار در روز بازدهی ۱ به ۸ داشته باشد. از این رو استفاده از گوگل ادز که در گذشته با نام گوگل ادوردز شناخته می‌شد ممکن است سودآورترین تصمیمی باشد که برای کسب و کار خود می‌گیرید. 

درک این موضوع که گوگل ادز چیست و چگونه کار می‌کند اولین گام استفاده از این ابزار قدرتمند است که قرار است امروز در این یادداشت به این موضوع بپردازیم. علاوه بر این مزیت‌های این پلت‌فرم، هزینه تبلیغات و چگونگی ایجاد و اجرای کمپین تبلیغاتی را بررسی خواهیم کرد. در ادامه با ادتواپ همراه باشید. 

گوگل ادز چیست 

برای رسیدن به پاسخ این سوال که گوگل ادز چیست صفحه‌ی نتایج موتور جست‌وجو (SERP) را در نظر بگیرید. به تبلیغاتی که در بالای صفحه به نمایش گذاشته می‌شوند گوگل ادز یا همان تبلیغات گوگل گفته می‌شود. این تبلیغات علاوه بر به نمایش درآمدن در صفحه نتایج گوگل در وب‌سایت‌های شبکه‌ی نمایش پلت‌فرم تبلیغاتی گوگل هم نمایش داده می‌شوند. 
گوگل ادز در حقیقت این امکان را برای شما فراهم کرده است که هرگاه کاربران کلمه‌های کلیدی خاصی را جست‌وجو می‌کنند، شما به تبلیغ محصولات و خدمات خود بپردازید. اگر این امر به درستی انجام شود منجر به افزایش چشم‌گیر فروش و نرخ تبدیل شما می‌شود.

از آنجایی که به طور معمول این تبلیغات در صفحه‌ی نتایج جست‌وجو ظاهر می‌شوند به گوگل ادز، تبلیغات موتور جست‌وجو گوگل هم گفته می‌شود. با این حال همانطور که گفته شد شما ممکن است در یوتیوب یا سایر وب‌سایت‌ها با این تبلیغات مواجه شوید.  

همانطور که در عکس زیر مشاهده می‌کنید این تبلیغات در صفحه‌های نتایج گوگل با برچسب درشت «Ad» یا «Ads» از سایر نتایج جدا می‌شوند. در حقیقت به کمک این برچسب به کاربر اطلاع داده می‌شود که وب‌سایت نمایش داده شده با صرف هزینه در این جایگاه قرار گرفته است. 

کسب و کارها از این تبلیغات برای هدایت ترافیک و فروش به سمت وب‌سایت خود استفاده می‌کنند. اغلب افرادی که از گوگل استفاده می‌کنند به طور معمول چیزی را جست‌وجو می‌کنند. از این رو کسب و کارها با کمک گوگل ادز قبل از سایر رقبا خود را در معرض دید مخاطبان هدف قرار می‌دهند. 

علاوه بر این شما می‌توانید از این پلت‌فرم برای هدف قرار دادن مخاطبان مورد نظر خود استفاده کنید. در حقیقت گوگل ادز به شما این امکان را می‌دهد تا مشخص کنید که می‌خواهید تبلیغاتتان به چه مخاطبی نشان داده شود. این یک فرصت بی‌نظیر برای افزایش نرخ تبدیل است! 

هزینه تبلیغات در گوگل ادز 

هزینه‌ای که صرف تبلیغات در گوگل ادز می‌کنید به بودجه‌ی شما، میزان رقابت در صنعتتان و نوع تبلیغتان بستگی دارد.  

در این پلت‌فرم شما می‌توانید تبلیغ خود را ایجاد، مدیریت و اجرا کنید. از این رو شما ابتدا متن تبلیغاتی و تصویر (در صورت وجود) را اضافه می‌کنید و صفحه فرود خود را برای بازدیدکنندگان بالقوه مشخص می‌کنید. 

علاوه بر این بسته به نوع تبلیغ انتخابی می‌توانید مخاطب هدف خود، کلمه‌های کلیدی و زمان نمایش را تعیین کنید. سپس شما باید بودجه‌ی خود را وارد کنید. این امکان وجود دارد که شما میزان پرداخت به ازای کلیک را کنترل کنید. 

گوگل با کمک ماشین لرنینگ بر اساس بودجه‌ی شما تصمیم می‌گیرد که در چه زمانی و چه مکانی تبلیغ شما را نمایش دهد. از این رو در برخی از صنایع مانند خرده‌فروشی آنلاین که بسیار رقابتی هستند شما برای کسب موفقیت به بودجه‌ی قابل توجه‌ای نیاز دارید. 

گوگل ادز چگونه کار می‌کند؟ 

شما تنها نیستید! در حقیقت شما در حال رقابت با کسب و کارهایی هستید که برای کلمه‌ کلیدی و مخاطبان هدف شما تبلیغات مختلفی طراحی کرده‌اند. 

در بیشتر موارد تعداد تبلیغات برای هر جست‌وجو در مقایسه با فضای تبلیغاتی که در صفحه نتایج موتور جست‌وجو در نظر گرفته شده، بیشتر است. گوگل ادز برای تصمیم‌گیری درباره‌ی این موضوع که هنگام جست‌وجوی کاربر کدام یک از تبلیغات به نمایش گذاشته شوند برای هر کلمه کلیدی یک حراج در نظر می‌گیرد. 

شاید این سوال مطرح شود که چه عواملی در برنده شدن نقش دارند؟ ۳ عامل زیر در تعیین پیشنهاد برنده نقش دارند: 

  • بودجه: مبلغی که شما یا سایر رقبا مایل به صرف آن برای نمایش تبلیغات خود هستید. 
  • امتیاز کیفیت: امتیاز کیفیت تبلیغ و صفحه‌ی فرود شما که بر اساس تجربه کاربر تعیین می‌شود. 
  • مرتبط بودن: مرتبط بودن صفحه‌‌ی فرود شما با تبلیغات و کلمه‌های کلیدی شما که می‌تواند در تعیین امتیاز کیفیت هم نقش داشته باشد. 

گوگل ادز با در نظر گرفتن این عوامل مشخص می‌کند که کدام یک از تبلیغات در صفحه‌ نتایج جست‌وجو، وب‌سایت‌های شبکه‌ی نمایش یا ویدیوهای یوتیوب ظاهر شوند. 

بیشتر بخوانید: 

انواع تبلیغات در گوگل ادز 

شما در پلت‌فرم گوگل ادز می‌توانید ۵ نوع تبلیغ را که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم انتخاب کنید. 

 ۱. کمپین‌های جست‌وجو 

کمپین‌های جست‌وجو تبلیغات متنی هستند که در بالای صفحه‌ نتایج جست‌وجوی گوگل نمایش داده می‌شوند. به طور معمول این کمپین‌ها از نوع پرداخت به ازای کلیک هستند. از این رو شما تنها زمانی به گوگل هزینه‌ی تبلیغات را پرداخت می‌کنید که فردی روی تبلیغ شما کلیک کند. متن تبلیغاتی شما کانون توجه این نوع تبلیغات به شمار می‌آید. به همین دلیل بهتر است با دقت فراوان متن آن را بنویسید. 

۲. کمپین‌های فروشگاهی   

از کمپین‌های فروشگاهی همانطور که از نام آن‌ها پیدا است برای فروش محصولات استفاده می‌شود. این نوع تبلیغات از جزییات محصول مانند عکس، عنوان محصول، قیمت و برند شما تشکیل می‌شوند. این نوع تبلیغ گوگل ادز هم پرداخت به ازای کلیک به شمار می‌آید که در بالا یا سمت راست صفحه‌ نتایج جست‌وجو گوگل ظاهر می‌شوند. 

لازم به ذکر است برای مدیریت تبلیغات کمپین‌ خرید خود به یک اکانت در Google Merchant نیاز دارید. در حقیقت در این نوع تبلیغات اطلاعات کالاهای شما در Google Merchant دریافت می‌شود. سپس در صورت تطابق با جست‌وجوی کاربر تبلیغ شما به نمایش گذاشته می‌شود. 

شما می‌توانید مشخص کنید که تبلیغتان برای کدام کلمه کلیدی نمایش داده نشود. با این حال نمی‌توانید کلمه‌های کلیدی خاصی را هدف قرار دهید. در حقیقت گوگل تصمیم می‌گیرد که تبلیغات کمپین فروشگاهی شما چه زمانی نشان داده شود. 

۳. کمپین‌های شبکه‌های نمایشی گوگل ادز 

کمپین‌های شبکه نمایشی که در برخی از موارد به آن‌ها تبلیغات شبکه نمایشی گوگل (GDN) گفته می‌شود در وب‌سایت‌های دیگر به جای صفحه‌های نتایج موتور جست‌وجو نشان داده می‌شوند. آن‌ها به طور معمول حاوی متن و تصویر هستند هنگام طراحی آن‌ها مشخص کنید. 

تبلیغات نمایشی به دست ۹۰ درصد از کاربران می‌رسند زیرا وقتی کاربران در حال گشت و گذار، بررسی ایمیل‌های خود یا استفاده از اپلیکیشن‌ها هستند نمایش داده می‌شوند. در این نوع تبلیغات شما می‌توانید ویژگی‌های جمعیتی مورد نظر خود را هدف قرار دهید. 

۴. کمپین‌های ویدیویی 

کمپین‌های ویدیویی نوع دیگری از تبلیغات گوگل ادز به شمار می‌آیند. این تبلیغات در حقیقت فیلم‌های کوتاهی هستند که قبل از پخش ویدیو در یوتیوب نمایش داده می‌شوند. آن‌ها می‌توانند به شما در افزایش مشترکان، هدایت ترافیک به سمت محصولات یا خدمات و همچنین افزایش نرخ تبدیل کمک کنند. 

برای طراحی و اجرای این تبلیغات شما به گوگل ادز نیاز دارید. این پلت‌فرم به شما اجازه می‌دهد تا مخاطبان هدف خود را مشخص کنید و یک ویدیو شش تا پانزده ثانیه‌ای بسازید. 

بد نیست بدانید در کمپین‌های ویدیویی به طور معمول پس از ۵ ثانیه کاربر می‌تواند تصمیم بگیرد که به دیدن تبلیغ شما ادامه دهد یا خیر. 

۵. کمپین‌های اپلیکیشنی 

کمپین‌های اپلیکیشنی تبلیغاتی هستند که برای افزایش نصب یا خریدهای درون برنامه‌ای در نظر گرفته شده‌اند. بسته به جایی که ماشین لرنینگ گوگل پیش‌بینی کند که شما از طریق تبلیغ خود بیشترین سود را کسب می‌کنید، تبلیغات شما نشان داده می‌شوند. به این ترتیب تبلیغات شما ممکن است در صفحه نتایج موتور جست‌وجو، شبکه‌های نمایش یا یوتیوب ظاهر شوند. 

هنگام طراحی این کمپین تبلیغ طراحی شده و بودجه‌ی خود را وارد می‌کنید. گوگل به طور خودکار تبلیغات شما را در مکان‌هایی نشان می‌دهد که به احتمال زیاد مخاطبان علاقه‌مند به اپلیکیشن شما حضور دارند. 

آیا گوگل ادز همان پرداخت به ازای کلی PPC است؟

آیا گوگل ادز همان پرداخت به ازای کلی PPC است؟

خیر! PPC مخفف پرداخت به ازای کلیک است که یکی از انواع تبلیغات پولی به شمار می‌آید. با این حال گوگل ادز پلت‌فرمی برای اجرای PPC به حساب می‌آید. اگر چه به طور معمول این دو اصطلاح به جای یکدیگر به کار برده می‌شوند اما معنای آن‌ها یکسان نیست. 

در پرداخت به ازای کلیک شما بابت کلیک کاربر روی تبلیغ خود هزینه‌ی آن را پرداخت می‌کنید. در حقیقت برای نمایش تبلیغ هیچ نیازی به پرداخت هزینه نیست. اگر چه بسیاری از انواع تبلیغات گوگل ادز پرداخت به ازای کلیک به شمار می‌آیند اما پرداخت به ازای کلیک در تبلیغات گوگل خلاصه نمی‌شود. 

سئو یا گوگل ادز 

گوگل ادز و سئو هر دو به عنوان بازاریابی موتورهای جست‌وجو به حساب می‌آیند. با این حال این دو بسیار متفاوت عمل می‌کنند و باید به عنوان کانال‌های بازاریابی به طور جداگانه اجرا شوند. 

  • گوگل ادز: یک کانال جست‌وجوی پولی به شمار می‌آید. شما تبلیغات را طراحی و پیاده‌سازی می‌کنید. سپس وقتی کاربری روی تبلیغ شما کلیک کند هزینه‌ی آن را پرداخت می‌کنید. می‌توانید تبلیغات و بودجه‌ی خود را مشخص و خیلی سریع کار خود را شروع کنید تا ترافیک را به سمت خود هدایت کنید. 
  • سئو: کانالی است که خود موتور جست‌وجو را هدف قرار می‌دهد. شما برای جذب کلیک بیشتر استراتژی‌هایی را برای بهبود رتبه‌بندی خود در صفحه نتایج موتور جست‌وجوی گوگل پیاده‌سازی می‌کنید. شما برای قرار گرفتن در رتبه‌های بالاتر هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید. علاوه بر این در صورت کلیک کاربر روی لینک شما پولی از جیب خود نمی‌پردازید. با این حال این روش کمی نیاز به صبوری دارد. حتی اگر کارشناس سئو هم باشید بهبود رتبه‌بندی نیاز به زمان دارد. 

سوالی که هنگام مقایسه این دو کانال مطرح می‌شود این است که اگر ما می‌توانیم با کمک کانال‌های بازاریابی رایگان یا کم‌هزینه ترافیک مورد نظر خود را به سمت وب‌سایتمان هدایت کنیم چرا باید برای تبلیغات آنلاین هزینه کنیم؟ اجرای تبلیغات در گوگل ادز طی مدت زمانی که روی سئوی خود کار می‌کنید می‌تواند به شما در دستیابی به اهداف بازاریابی خود کمک کند.  

بسیاری از کارشناسان بازاریابی استفاده از گوگل ادز را به استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ خود اضافه کرده‌اند زیرا با بودجه‌ی کم و استراتژی مناسب می‌توان با یک کمپین گوگل ادز بازده قابل توجه‌ای کسب کرد. برای پاسخ بهتر به این سوال بهتر است نگاهی به مزیت‌های این تبلیغات بیندازیم. 

بیشتر بخوانید: 

مزیت‌های گوگل ادز 

  • سرعت بسیار بالا در بازگشت سرمایه 

همانطور که می‌دانید به راحتی می‌توان روی تبلیغات در هر مکانی که نمایش داده می‌شوند کلیک کرد. از این رو تبلیغات محبوب و جذاب می‌توانند بلافاصله به سود تبدیل شوند. به طور کلی تبلیغات گوگل ادز بسیار سریع‌تر از سایر کانال‌های بازاریابی مانند سئو یا ایمیل به بازدهی و سودآوری می‌رسند. 

  • کنترل هزینه 

پلت‌فرم گوگل ادز به شما اجازه می‌دهد تا بودجه و میزان هزینه‌ی خود را کنترل کنید. شما می‌توانید هر زمان که احساس کردید به اصلاح پارامترهای کمپین خود بپردازید. در صورت لزوم می‌توانید حتی آن را متوقف کنید! 

  • حمایت از اهداف مارکتینگ 

گوگل ادز به شما کمک می‌کند تا آگاهی از برند خود را همراه با نرخ تبدیل و ترافیک خود افزایش دهید. مهم نیست برای مارکتینگ خود چه هدفی مشخص کرده باشید زیرا همیشه یک نوع تبلیغ وجود دارد که می‌تواند به شما در دستیابی به آن کمک کند. 

  • گزارش‌ رایگان 

شما می‌توانید با اتصال حساب گوگل ادز خود به گوگل دیتا استودیو به بررسی تعداد کلیک‌ها، هزینه‌ها و سایر موارد بپردازید. لازم به ذکراست این امکان وجود دارد که از سایر ابزارهای مشابه برای ارزیابی کمپین خود می‌توانید استفاده کنید. 

  • هدف‌گیری دقیق 

 گوگل ادز به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید افرادی را که می‌خواهید تبلیغات خود را به آن‌ها نشان دهید و همچنین مکانی که دوست دارید تبلیغات خود را در معرض آن‌ها بگذارید کنترل کنید. شما می‌توانید دستگاه، زمان روز، ویژگی‌های جمعیتی مانند سن، موقعیت مکانی، محل نمایش و سایر موارد را مشخص کنید. این یک فرصت عالی برای بهینه کردن بودجه است زیرا می‌دانید پول خود را صرف افرادی نمی‌کنید که هرگز تبدیل نخواهند شد. در حقیقت با هدف قرار دادن افراد مناسب نرخ تبدیل خود را به طور قابل توجه‌ای افزایش می‌دهید. 

نحوه تبلیغ در گوگل ادز  

برای پیاده‌سازی کمپین تبلیغات خود باید مراحل زیر را طی کنید: 

اولین مرحله‌ی پیاده‌سازی کمپین تبلیغاتی در گوگل ادز بررسی دقیق تبلیغات و کمپین‌هایی است که پیش از این داشته‌اید. این بدان معنا است که شما باید به بررسی تبلیغات موجود و گذشته، نرخ کلیک آن‌ها، صفحه‌های فرود و سطح رقابت بپردازید.  

  • بررسی و بودجه‌بندی 
  • تحقیق 

تحقیق درباره کلمه کلیدی به شما کمک می‌کند که بدانید در حراج کلمه‌ها، چه کلمه‌ کلیدی را پیشنهاد دهید و از کدام کلمه‌های کلیدی بگذرید. اهداف شما، رقابت‌پذیری، بودجه و تعداد دفعات جست‌وجو می‌توانند در تعیین مناسب بودن یا نبودن کلمه کلیدی نقش داشته باشند.  

اگر چه ممکن است این مرحله از اجرای کمپین‌های گوگل ادز نسبت به سایر مراحل بیشتر به طول بینجامد اما انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای هدف‌گذاری و صرفه‌جویی در هزینه و وقت شما ضروری است. 

  • طراحی 

پس از بررسی دقیق و بودجه‌بندی و همچنین شناسایی کلمات کلیدی وقت آن است که شروع به طراحی و ایجاد تبلیغات خود کنید. در این مرحله شما باید خلاقیت به خرج دهید تا با ایجاد یک تبلیغ مناسب و جذاب با امتیاز کیفیت بالا به چشم بیایید. 

  • نظارت و کنترل 

پس از فعال کردن کمپین تبلیغاتی گوگل ادز خود باید روی آن نظارت کنید تا مطمئن شوید که به اهداف بازاریابی خود می‌رسید و همچنان در مرزهای بودجه‌ی خود قرار دارید. این پلت‌فرم برخی از معیارهای اندازه‌گیری و گزارش‌های عالی را در اختیار شما می‌گذارد. با این حال شما می‌توانید برای افزایش کارایی کمپین خود از ابزارهای حرفه‌ای دیگری مانند Position Tracker استفاده کنید. 

سخن آخر 

گوگل ادز می‌تواند یک کانال بازاریابی مفید و سودآور برای هر کسب و کاری باشد. با کمک این پلت‌فرم، تبلیغ جذاب شما در هر گوشه و کناری دیده می‌شود. 

اگر چه گوگل داده‌های تعداد دفعات جست‌وجوی خود را به اشتراک نمی‌گذارد اما تخمین زده می‌شود که گوگل در هر ثانیه به طور تقریبی ۶۳۰۰۰ جست‌وجو را پردازش می‌کند. بر این اساس تعداد دفعات جست‌وجو در روز به ۵/۶ میلیارد جست‌وجو و در سال به چیزی حدود ۲ تریلیون جست‌وجو می‌رسد. به طور متوسط هر فرد روزانه در گوگل ۳ تا ۴ جست‌وجو انجام می‌دهد.  

با در نظر گرفتن آمار تعداد جست‌وجوهای کاربران و این مساله که تبلیغات گوگل در اکثر صفحه‌های نتایج نشان داده می‌شوند می‌توان گفت که استفاده از گوگل ادز روشی منطقی و موثر برای هدایت ترافیک و واجد شرایط به وب‌سایت است. به خاطر داشته باشید برند شما زمانی در معرض دید کاربران قرار می‌گیرد که آن‌ها در حال جست‌وجو انواع محصولات یا خدماتی هستند که کسب و کار شما ارائه می‌دهد. 

با این حال هیچ گنجی بدون رنج میسر نخواهد شد. طراحی و پیاده‌سازی کمپین تبلیغاتی در این پلت‌فرم باید به طور دقیق صورت بگیرد. پس از اجرای کمپین شما، می‌توانید آن را کنترل کنید تا ببینید چه روش‌هایی منفعت بیشتری برای شما دارند.  

شما می‌توانید با برقراری ارتباط با کارشناسان ما در تیم ادتواپ علاوه بر یافتن پاسخ سوال‌های خود از خدمات ما در زمینه‌ی پرداخت به ازای کلیک و پرداخت به ازای نصب استفاده کنید تا بتوانید در کمترین زمان ممکن بهترین نتایج را رقم بزنید.